Het weggeven van relatiegeschenken lijkt misschien iets van de 20ste en 21ste eeuw, maar niets is minder waar. Al sinds de oertijd geeft de mens geschenken weg als vorm van ‘relatiebeheer’. Stamleden gaven het stamhoofd geschenken om bij hem in de gratie te vallen. In de middeleeuwen werden er door koningen en leiders onderling cadeaus uitgewisseld om de banden goed te houden. Het weggeven van geschenken lijkt misschien erg onschuldig, maar eigenlijk is het dus een vorm van beïnvloeding. En daar zijn we als mensen dol op.
In de 18de eeuw namen relatiegeschenken de vorm aan die we nu van ze gewend zijn: met bedrukking van een logo of slogan. Bij de inwijding van George Washington in 1789 werden de eerste buttons uitgedeeld ter promotie van zijn campagne. Een andere Amerikaan wordt echter gezien als de grondvester van promotieartikelen: drukker Jasper Meeks. Hij wist de lokale schoenenwinkel te overtuigen om hun logo te laten drukken op tassen. Deze tassen werden vervolgens uitgedeeld onder de klanten die op hun beurt – bewust of onbewust – reclame maakten voor de schoenenwinkel. Toen was het hek van de dam en werden niet alleen tassen en buttons bedrukt, maar ook linialen, kalenders, schorten, petjes en eigenlijk alles waar een logo op kon. In 1904 werd de eerste relatiegeschenkenvereniging opgericht om samen te handelen in promotieartikelen.
Tegenwoordig worden relatiegeschenken op dezelfde manier gebruikt: voor het onderhouden van relaties en voor het werven van nieuwe klanten. Er is logischerwijs een heel scala aan nieuwe relatiegeschenken bij gekomen. Denk bijvoorbeeld aan drinkflessen, USB-sticks, opladers, mokken en natuurlijk kerstpakketten. Het is nog steeds een ontzettend effectieve methode van reclame maken. Uit onderzoek blijkt dat het weggeven van relatiegeschenken meer effect heeft dan het uitzenden van een tv-commercial.
Op de website BudgetGift.nl vindt je een groot assortiment met te bedrukken relatiegeschenken en promotieartikelen. Wil jij, net als de prehistorische stamleden en middeleeuwse koningen, invloed uitoefenen op jouw relaties? Of wil je simpelweg je medewerkers bedanken met een leuk geschenkje? Neem dan snel een kijkje op de website.