naamsbekendheid

Contentmarketing is een belangrijke tool om naamsbekendheid te vergroten en meer te converteren. Ook is er een groot raakvlak met SEO. In dit artikel vertellen we je alles over contentmarketing en over de raakvlakken met SEO. Lees gauw verder!

Wat is contentmarketing?

Met contentmarketing bieden we prospects en klanten alle mogelijke informatie en inspiratie die ze gedurende de hele buyer journey nodig hebben. Door in iedere fase op de radar te zijn met relevante informatie, ziet een klant of prospect jouw bedrijfsnaam dan niet alleen steeds vaker voorbij komen, maar ook word je zoals betrouwbaar gezien. Door informatie te verstrekken, en dus niet alleen met een koopintentie, wek je vertrouwen bij de klant als bedrijf. Op die manier word je als het ware beloond met merkherkenning.

Drie elementen van content marketing

We kunnen content marketing in drie elementen opsplitsen, namelijk:

  • Owned media: hierbij wordt content gemaakt of gepromoot via eigen kanalen. Denk aan je eigen website, sociale media of email.
  • Earned media: Door aandacht in de publiciteit, bijvoorbeeld door een nieuwsbericht, vergaar je ook naamsbekendheid.
  • Paid media: Hiermee bedoelen we alle vormen van betaalde media. Dit kan een tv reclame, radiospotje, advertentie in een zoekmachine en nog veel meer zijn.

Iedere vorm van content marketing is dus onder te verdelen in deze categorieën. En content kan dus variëren van een stuk tekst op een website, tot een commercial op tv, of een video op Youtube, en alles daartussen.

Hoe werkt het?

In het kort, door een customer journey in kaart te brengen aan de hand van persona’s die jouw doelgroep definiëren, komt boven water welke behoefte aan wat voor soort content de prospect of klant heeft, in iedere fase van de buyers journey. Zo wordt inzichtelijk via welk kanaal, op welk moment, en met wat voor content je zichtbaar wilt zijn. Dit kan een advertentie zijn, een reclame op tv, maar ook een billboard langs de weg. En daar slaan we gelijk het bruggetje naar SEO: zichtbaarheid.

Contentmarketing en SEO

Stel, uit jouw onderzoek aan de hand van de customers’ journey komt voort, dat er behoefte is aan informatieverstrekking over jouw product of dienst. En, gaat jouw persona in de journey voornamelijk via zoekmachines op zoek naar deze informatie? Dan is de conclusie dat de content die je moet inzetten of zichtbaar moet krijgen dus SEO is. SEO is in deze dus een kanaal, waarbij bovenaan in Google verschijnen een vorm van Contentmarketing is.

Hulp bij contentmarketing?

Aan de hand van deze beschrijving heb je mogelijk meer inzicht gekregen in wat content marketing inhoudt. Wil je echter serieuze resultaten behalen met contentmarketing? Dan is het verstandig om een b2b content marketing bureau in te schakelen. Het proces kent veel ins en outs, en is pas de moeite waard om in te investeren als het efficiënt en effectief wordt toegepast. Met een professioneel bedrijf is content strategie bepaling aan de hand van slimme contentmarketing, een hele waardevolle investering.